Creatieve uitwerking van mijn reisdoel naar het meesterschap en de beschrijving daarvan
Hieronder ziet u mijn creatieve uitwerking van mijn reisdoel naar het meesterschap. Ik heb gekozen voor een gedicht, waarin ik omschrijft wat mijn aantrekt in het juf zijn en wat ik verder wil bereiken. Daarna omschrijf ik welke bekwaamheden ik heb genoemd en waar ik aan ga werken.
Jij opent je hart voor mij,
Want ik heb jou liefde nodig.
Jij leert mij hoe ik moet zijn
Zo wordt ik niet wanhopig.
Niet alles bekijk ik door een roze bril,
Maar ik kan bij jou terecht met mijn verhalen.
Dan is jou vrolijke kwebbel even stil
En zal jij een en al luisterend oor uitstralen.
Uitleggen kun jij wel.
De ene keer kort, de andere keer lang,
Maar je laat ons niet in de knel.
Rustig en duidelijk net zolang…
Ik snap het! Een glimlach en een harde lach.
Die zorgen voor de doorslag.
Serieus kun je zijn.
Dan richt je je ogen diep in mij,
Dan doorgrond je mijn gedachten,
En weet je waar ze naar smachten.
Maar andere momenten dan ligt iedereen in een deuk.
Om die grap die je maakt bij enkel een som met een breuk.
Jij bent een zon in ons leven,
Die ons helpt ons doel na te streven.
Hierboven beschrijf ik mijn meesterschap vanuit de ogen van een kind. Ik heb bekwaamheden waarin ik al sterk ben, maar ook verschillende waar ik nog in moet groeien.
Ik ben sterk in contact maken, heb tijd voor verhalen en grappen en ben serieus als het om problemen gaat. Ik wil voor een band met de leerlingen zorgen, wanneer die er is dan ligt het fundament er.
Daarnaast wil ik kinderen met problemen begrijpen. Ik breng differentiatie aan in de lessen en geef les op verschillende niveaus. Rekenen is hier een sterk voorbeeld van, waarbij kinderen hun eigen werk doen. De lengte van de uitleg hangt dan af van je niveau.
Het inzettend van complexere leersituaties vind ik een mooie uitdaging. Werken in groepjes bij een thema waarbij ze verschillende opdrachten moeten maken. Dit geef vrijheid aan de kinderen en bied voor mij verdieping, mogelijkheid om samen werken te stimuleren en afwisseling.
De bekwaamheid verdieping aanbrengen in de lesstof vind ik nog lastig. Vaak richt ik mij eerst op de stof van het hoofdstuk en ben ik bezig met de vorm waarin ik les geef. In de les ben ik druk bezig met orde, aandacht geven, enz. Maar dat extra stukje verdieping mist bij mij nog. Ik wil hier aan gaan werken door tijdens mijn voorbereiding, mijzelf te verdiepen in de stof en op zoek te gaan naar nieuwe, verbazingwekkende informatie. Dingen die bij de leerlingen blijven hangen.
De bekwaamheid begeleiding vind ik ook nog lastig. Vooral lastig om te combineren met alle andere taken die ik heb als ik voor de klas sta. Ik ben dan aan het uitleggen, moet werkende kinderen in de gaten houden, vragen beantwoorden, enz. De zwakkere kinderen wil ik dan graag extra (persoonlijke) uitleg geven, maar wanneer ik dit doe ben ik minder bezig met mijn andere taken en zorgt dit soms voor onrust. Ik wil voor mijzelf hierin de balans vinden. Dat is zorg dat extra uitleg zo veel mogelijk beperkt wordt door een sterkte uitleg en dat ik kinderen zelfstandigheid bijbreng, zodat ik mij bezig kan houden met begeleiding.
Ik ben in mijn meesterschap dus als erg gegroeid, maar er zijn nog enorm veel doorgroeimogelijkheden. Ik wil mij hier op gaan richten in pabo 3.
Maak jouw eigen website met JouwWeb