Creatieve uitwerking van mijn reisdoel naar het meesterschap en een beschrijving daarvan.

Hierboven ziet u als eerst mijn creatieve uitwerking. U krijgt een indruk van mijn ontwikkeling en wat mijn idealen zijn in het onderwijs. Daarna volgt een beschrijving en uitwerking van het werk wat ik heb gemaakt.

 

Hierboven zag u al een creatieve uitwerking. De puzzel. Zo zie ik het meesterschap ook. Het is een puzzel die uit allerlei kleine en losse stukjes bestaat, maar die je samen moet voegen om een goede leerkracht te worden. Voor mezelf geldt dat ik al een aantal van deze puzzelstukjes beheers in meer of mindere mate. Twee punten waar ik sterk in ben zijn dan ook vooral: relatie en coöperatieve werkvormen inzetten. Die punten beheers ik al. Die vallen onder de bekwaamheden: je maakt goed contact met individuele kinderen, en met de groep en je kunt complexere onderwijsleersituaties organiseren, en je keuze daarvan pedagogisch en didactisch motiveren. De relatie met de kinderen is goed. Ik probeer altijd de kinderen even kort te spreken, even te vragen hoe het gaat, enz. Ik merk dat kinderen ook regelmatig even naar me toe komen om iets te vertellen. Complexere leersituaties vind ik ontzettend leuk. Vooral coöperatieve werkvormen zet ik zeer regelmatig in. Daarnaast probeer ik ook altijd voor een rijke leeromgeving te zorgen d.m.v. materiaal, verschillende opdrachten, etc. Dit is vooral zo bij vrije lessen. Daarnaast kon ik na periode drie ook het puzzelstukje orde en gezag aan de puzzel toevoegen. In periode 3 had ik wat dat betreft echt een dieptepunt. Ineens kwam ik erachter dat ik zelf moet gaan bedenken wat ik wel of niet wil en hoe ik dit aan de kinderen duidelijk moet maken. Hier was ik mezelf nog niet van bewust. Door goede begeleiding en veel denken in stapjes is dit me uiteindelijk gelukt. Dit beheers ik nu grotendeels. Hier kan ik nog wel in groeien. Soms laat ik dit nog wel eens door de vingers glippen en zit ik er weer te weinig bovenop. Omdat ik dit wel grotendeels beheers ben ik deze periode verder gegaan met het begeleiden van kinderen. Ik vind het lastig om en het overzicht te bewaren en ondertussen ook kinderen goed te helpen. Hier ben ik dan ook mee aan de slag gegaan. Het puzzelstukje heb ik al wel. Ik kan kinderen helpen en ze begrijpen mijn uitleg ook. Ik ben er voor de kinderen, maar het moet nog verbonden worden aan de andere stukjes. In combinatie met de andere dingen vind ik het nog best moeilijk. Ik ben hier in deze periode in gegroeid door een vaste loopronde in te plannen, zodat ik overal langs kom. Ook blijf ik bewust bij elk kind even kijken, zodat ik weet of het lukt. Op die manier ben ik al wel een stap vooruit gekomen, maar hier kan ik nog wel in groeien.

 

 

Sollicitatiebrieven

sollicitatiebrieven Anne
Word – 13,4 KB 30 downloads

Maak jouw eigen website met JouwWeb